måndag 3 juni 2013

Rörigt till grillen

En rödbetssröra som är full med smaker och järn som vi alla behöver tillföra för att må bra.
Grundreceptet är från tidningen "Allt om mat".
 Efter att ha provat receptet och smakat så måste jag, även om originalt var mumsigt, tillföra lite mer kryddor och sötma.

Till 4 personer:
2 färska polka- eller rödbetor, skalade och grovrivna (300g)
2 dl grekisk yoghurt
2 msk färsk finriven pepparrot
1 msk flytande honung
1/2 tsk finmald svartpeppar

Lägg de rivna betorna i ett durkslag och blanda med 1 tsk salt. Låt det stå i ca 20 minuter så att vätskan dras ut.
Pressa med handen för att få ut så mycket vätska som möjligt.
Lägg rivet i en skål. Blanda med yoghurt, honung och svartpeppar.

Ps honungen och svartpepparn är min idé. Ds

2 kommentarer:

  1. det där lät gott .. ska jag prova .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag hoppas du gillar det? Jag har en viss kärlek till rödbetor, har alltid gillat dessa rotfrukter. Ha en trevlig nationaldag.

      Radera