måndag 24 juni 2013

Förfrågan om fransyska

Jag har hamnat i en svacka då det inte funnits någon som helst vilja att skriva på bloggen. Mycket har känts totalt meningslöst och jag är fortfarande i tom bubbla.

 I torsdags tog jag bussen till Viskafors och Tempo för att handla lite mat. Tyvärr är den butiken väldigt dyr men jag hade varken ork eller lust att åka in till Borås.
 När jag kom ut från butiken dundrade bussen förbi. Jag missade den turen och tog tillfället i akt och njöt av det varma vädret på torget. Det var väldigt varmt, men jag fann en bänk i skugga.
Där satt jag och filosoferade när en vän till mig dök upp och satte sig för att byta några ord.
Det blev snack om både det ena och andra. Och det var där frågan om recept på fransyska dök upp.
Naturligtvis har jag recept på denna godbit. Jag skriver ner tre olika och förhoppningsvis är det något av dessa som tilltalar vännens smaklökar.

Slottsstek 6-8 portioner (lyxvarianten)
1 kg fransyska
2 msk smör eller margarin
1 1/2 tsk salt och vitpeppar
2 gula lökar, i klyftor
4 ansjovisfiléer
1 lagerblad
5 vitpepparkorn
5 kryddpepparkorn
1 morot
1 msk vitvinsvinäger
1 msk sirap

Till såsen:
4 dl sky
1 dl grädde
2 1/2-3 msk vetemjöl

Gör så här:
Bryn matfettet i en gryta och lägg i köttet. Bryn köttet runt om och krydda med salt och vitpeppar. Häll på vatten så att det når upp till en fjärdedel av köttets höjd och lägg i lök, ansjovis, lagerblad, vit- och kryddpeppar och morot. Tillsätt vinäger och sirap och minska värmen något. Låt köttet sakta koka under lock 1 1/2- 2 timmar. Ös och späd ibland. Ta upp köttet, sila skyn och späd den ev med mer vatten, så att du får ca 4 dl sky.
Rör ut vetemjölet med grädden och vispa ner redningen i skyn. Låt såsen koka minst 3 minuter, smaka av och tillsätt mer krydda om så önskas.
Låt köttet "vila" 10-15 minuter innan det skärs upp i tunna skivor omedelbart före servering.

Oxstek i gryta 6-8 portioner (medelvarianten)
1 kg fransyska
2 msk smör eller margarin
1 1/2 tsk salt och vitpeppar

Till såsen:
4dl sky
1 dl grädde
2 1/2-3 msk vetemjöl
ev. salt och vitpeppar
ev 1-2 msk vinbärsgelé eller rött vin

Gör så här:
Bryn matfettet i en gryta och lägg i köttet. Bryn köttet runt om och krydda med salt och vitpeppar. Häll på vatten så att det når upp till en fjärdedel av köttets höjd. Minska värmen och låt köttet sakta koka under lock. Ös och späd ibland med mer vatten. Ta upp köttet, sila skyn och späd den ev med mer vatten, så att du får ca 4 dl sky. Här kan det vara bra att smak av skyn och tillsätta en oxbuljong-tärning.
 Rör ut vetemjöl med grädden och vispa ner redningen i skyn. Låt såsen koka minst 3 minuter och smaka sedan av med nymald vitpeppar, ev gelé eller vin och salt om det behövs.
Låt köttet "vila" 10-15 minuter och skär sedan upp det i tunna skivor.
Servera med kokt potatis, kokt blomkål och morötter.

Sjömansbiff 5-6 portioner (enkelt men väldigt gott)
500-600 gr fransyska i tunna skivor
2-3 msk smör eller margarin
2 tsk salt och vitpeppar
3-4 gula lökar, skivade
8-10 potatisar, skivade
4-5 dl buljong eller öl
persilja, hackad

Gör så här:
Bryn hälften av matfettet och bryn köttet på båda sidor. Krydda med salt och nymald vitpeppar. Bryn löken i resten av matfettet, på ganska svag värme. Varva kött, lök och potatis i en ugnsfast form med potatis underst och överst. Häll över buljongen/ölen. Täck formen med folié och stek i ugn 200 grader, 60-70 minuter. Ta bort foliét strax innan potatisen känns mjuk för att få lite färg på rätten. Strö över persiljan och servera med en krispig sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar