tisdag 25 juni 2013

Naturens godaste

Jag förundras över det som naturen ger. Det finns massor av goda växter som fallit i glömska. Varför? Det beror nog mycket på livsmedelsbutikernas utbud av snabba måltider och en gnutta av okunskap.
 I naturen finner man massor av ätbara växter. Som denna underbara och goda dryck:

Älggrässaft ca 3 liter

50 klasar älggräsblommor
2 st citroner
2kg strösocker
2 l vatten
60 gram citronsyra

Gör så här:
1. Skölj blommorna och lägg dem i en ren hink.
2. Koka upp socker och vatten tills sockret lösts upp och låt det svalna lite. Blanda i citronsyran.
3. Skölj citronerna noga i ljummet vatten och skär dem i skivor. lägg dem på blommorna och häll över sockerlagen. Ställ hinken kallt i 1 vecka. Rör om varje dag.
4. Sila saften på rena flaskor.

Här hittar ni massor av information om naturens underbara som kan användas i matlagning mm.
gottit

Älggräs finner ni HÄR

2 kommentarer:

  1. detta hade jag ingen aning om och aldrig hört talas om , skulle vara jätte roligt att testa , jag är tyvärr lite feg att plocka växter i naturen av rädsla för att ta fel .. vågar inte ens plocka svamp .
    tror jag får skärpa mig lite ..

    SvaraRadera
  2. Hej igen! Du måste absolut ta och skärpa dig. Om du är osäker så är det helt ok. Men du måste ändå testa. Det är enkelt att finna älggräs. Om du tittar på fotot på länken och jämför och plockar dessa goda blommor kan du inte ta fel. Lycka till och va inte rädd. Man kan inte ta miste på dessa älggräs blommor.
    Kram! När kommer du ner hit och besöker mig?

    SvaraRadera