onsdag 31 oktober 2012

Sista oktoberdagen 2012

Min fina dotter träffade mig i staden Borås idag. Vi tog en fika på Orion, ett fik som funnits i staden ända sen jag var liten. Kaffét har bytt ägare och ändrat på en del koncept men ändå lyckats hålla kvar deras ständigt återkommande kunder. Jag gillar detta lilla fina konditori som bjuder på gott kaffe och goa bakverk. Vill du ha en god lunch, då har de massor av mumsiga alternativ. Har du inte varit där så rekommenderar jag detta fina och mysiga café.

Nu till dagens middag. Jag tog upp en ytterfilé från frysen igår och mina tankar snurrade om hur den skulle tillredas på bästa vis.
Jag bestämde mig för att marinera tunna skivor av köttet och fritera potatis.

Marinad:
2 pressade vitlöksklyftor
3/4 dl japansk soja
1 msk sesamfrön
1/2-1 tsk sambal oelek

Skär köttet i strimlor, du kan använda kyckling, gris- eller nötkött. Idag använde jag ytterfilé som jag skivade i halv-centimeters skivor. Blanda marinaden och lägg i köttet. Låt det stå och dra till sig i 1 timma helst längre tid.
Stek köttet på hög värme i ca två minuter på varje sida, tillsätt resten av marinaden och 11/2 dl vatten. Låt allt sjuda och tillsätt sen sockerärtor eller haricorts verts och ev strimlad paprika. Om du vill ha en simmig sås kan man tillsätta maizena mjöl som blandats ut med kallt vatten. Låt hela rätten få ett uppkok. Om du låter allt koka för länge blir köttet segt och grönsakerna överkokta.
 Servera rätten med ris eller friterad potatis

Foto på dagens rätt


Det var så gott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar