måndag 29 oktober 2012

Dikten vecka 44

Verner von Heidenstam föddes 6 juli 1859 och dog 20 maj 1940. Han var ledamot av Svenska Akademien 1912–1940 och mottagare av Nobelpriset i litteratur 1916. Verner von Heidenstam debuterade som författare år 1888, med en diktsamling som bröt med den då rådande svenska litterära traditionen med realism och naturalism, för att istället innehålla romantik, individualism och sensualism. Detta kom att bli stilbildande för flera andra svenska författare under 1890-talet och åren därefter. Han kom därför att bli den främste företrädaren för dessa "nittiotalister" och hans böcker innehåller många nationella och historiska teman.
 Mitt val av alla Verner´s dikter är:

Månljus
"Jag vet ej, varför jag vaken sitter,
fast dagen ingen glädje skänkt,
men allt i mitt liv, som likt solar blänkt,
och allt som i mörker och kval blev sänkt,
det darrar i natt i en flod av glitter."


Jag har gått och blivit förkyld och det är inte alls så kul. Jag hade planerat ett besök men var tvungen att avboka för personen som skulle besökas är otroligt känslig för alla typer av virus och bakterier. Vi bestämde en annan dag istället.
Dagen är grå och ett snöblandat regn faller över Svaneholm. Det känns som om denna dag är till för bästa mys-sjalen och krypa upp i soffan med tända ljus och en kopp tea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar