måndag 29 oktober 2012

Pannacotta

Efter den söta goa hallonsufflén ville jag göra pannacotta. Jag har tittat runt på olika recept och försökt få en uppfattning om hur en bra pannacotta ska göras.
Detta är vad jag anser bästa recept på denna underbara dessert. Naturligtvis kan man blanda i vilka smaker som helst, jag valde apelsin och vanilj eftersom det var vad som fanns.


Pannacotta  2 portioner

1,5 dl grädde
0,25 st vaniljstång
0,25 dl socker
1 st gelatinblad
rivet skal av en apelsin
lite saft från en apelsin, smaka av och tillsätt mer allt efter eran smak

Gör så här:
Dela vaniljstång och skrapa ur fröna. Koka upp grädde, socker, vaniljfrön+stången i bitar och apelsinskal.  Sila blandningen.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min. Blanda ner de mjuka gelatinbladen i gräddblandningen. Smaka av och tillsätt mer apelsin om så önskas. Häll upp i vackra glas och ställ in i kylen och låt de stelna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar