onsdag 28 augusti 2013

Mat vecka 35

Igår var jag och storhandlade. Då menar jag verkligen storhandla.
 Allt var så gott som slut, basvaror, grönsaker och rotfrukter, kryddor, socker och salt, mjöl och gryner, mejeriprodukter och middagsmat. Tack och lov körde min dotter hem både mig och sonen och all mat. Jag tror det var fem stora matkassar, inte papperspåsar, utan klimatvänliga påsar som man använder om och om igen. Kostnaden blev stor men nu har vi mat för en månad och det känns väldigt bra.
 Jag vill ha ett välfyllt skafferi, kyl och frys, det är trygghet för mig. Och dessutom ska det finnas ingredienser om lusten att baka, göra dessert eller något annat faller över mig. Det är ca 3km till närmaste butik, Tempo, men de är hutlös dyra och har dåligt sortiment och kvalité.
Så jag är mycket nöjd med mina välfyllda förråd.

 Det börjar mer och mer likna höst ute. Trots att augusti lider mot sitt slut har det varit varmt med solsken. När jag var liten kallades det för "brittsommar" eller "indiansommar". Då är det dags att safta, sylta och lägga in diverse bär och grönsaker. Jag gillar att spara sommarens goda på burk.

Härom veckan gjorde jag inlagd gurka med chili. Min dotter med pojkvän och son lät sig väl smaka och gillade verkligen denna sort.
Det är inte ett dugg krångligt.

Jag använde ca 700gram västeråsgurka och gjorde en lag enligt 1-2-3 principen och 3st röda chili.
1-2-3 lagen= 3 delar vatten, 2 delar socker och 1 del ättikssprit.
Jag skar gurkan i ca 3mm skivor och grovhackade chilin, kärnorna fick följa med. Jag varvade gurka och chili i en stor rengjord glasburk.
Jag kokade upp lagen och hällde den i burken. Jag lät allt svalna innan locket skruvades på.

Den blir godare ju längre den får stå och gotta till sig.

Mumsig gurka

Ps jag köpte ingen inlagd gurka. Ds

1 kommentar:

  1. Storhandling är skönt - när det är gjort, så att säga. Under tiden är det hemskt...
    Gurkan ser smarrig ut, men vanliga Västeråsgurkor är skitsvåra att få tag i här. Annat är det i Metropolen Byhålan där man lägger in saltgurka i vart och vartannat hem...
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera