tisdag 27 augusti 2013

Foto vecka 35

Jag är uppvuxen på landet med allt vad det innebar. Vi hade grönsaks- och potatis land, äppleträd, vin- och krusbärsbuskar, mjölken fick vi dagsfärsk från släktingar, så även kött och ägg, fisk fanns i sjöarna, svamp och bär i skogen. Vi var så gott som självförsörjande. Med andra ord är jag uppfödd på närproducerande produkter utan kemiska tillsatser. Vilket har gjort mig kräsen och kritisk på både gott och ont.

 Något bland det bästa jag vet är hemma-kokt vinbärssaft.
Ända sen jag flyttade tillbaka till denna lilla by för ett par år sedan har jag resultatlöst letat efter vinbärsbuskar utan ägare. Det finns ju en hel del gamla ödetomter runt omkring Svaneholm så det borde inte vara en omöjlighet. Under en av många cykelturer hittade jag äntligen några svarta- och en vinbärsbuske. Glad som en lärka över mitt fynd väntade jag tills bären var mogna. Jag fick ihop en hel del som nu ligger i frysen i väntan på att kokas till saft.

Veckans foto: vinbär


Goda och vackra bär...

...dessutom väldigt nyttiga
 

4 kommentarer:

  1. går åt som smör i solsken hemma hos oss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria! Sonen älskar svarta vinbärs sorbet och naturligtvis gör jag det till honom.
      Ha en bra dag

      Radera
  2. Åååååå, mamma gjorde alltid svartvinbärssaft när jag var barn! Gott kall på sommaren, nyttig ljummen på vinterhalvåret, särskilt när man var förkyld!
    Ha en go dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tofflan! Jo det är jättegott! Sorbet på svarta vinbär är också gott vilket sonen uppskattar.
      Ha en fortstatt goer dag du också.

      Radera