lördag 5 oktober 2013

En döds-synd

 FROSSERI


Jag har länge funderat på desserter med lakrits smak. Vilket i sin tur har fått mig att leta efter lakritspulver. Jag hittade en burk i en av ica butikerna i Borås för ett tag sedan, men då fanns det inga ekonomiska möjligheter att köpa lyxvaran.
Det är en lyxvara för mig eftersom 80 gram kostade ca 40 kronor.
I förra veckan blev jag 40 kronor fattigare men en underbar smaksättare rikare.

Dagens dessert blev en chokladmousse, en lakritskräm, en hallonsås och lakritsflarn.

Chokladmoussen gjorde jag enkel. 100gram blockchoklad och 100gram vispgrädde. Chokladen hackade jag, grädden värmde jag och sen i med chokladen. Rör till en slät smet. Ett gelatin blad som legat 5 minuter i kallt vatten åkte ner i kastrullen med omrörning. Ställ i kylen i ett par timmar innan servering.

Lakritskrämen är baserad på mjölk, grädde, socker och äggula.
Jag kokade upp 1 dl mjölk och 0,5dl grädde i en kastrull. 2 st äggulor vispades med 0,5dl socker i en bunke. Jag hällde den varma mjölk- och grädd-blandningen över äggsmeten och blandade alltsammans. Sen for allt ner i kastrullen igen. Jag blandade 1msk maizena med lite kallt vatten och hällde ner det i kastrullen med vispning. Därefter värmde jag upp allt till 85 grader, tog av kastrullen från plattan och blandade i 3 tsk lakritspulver och 1 tsk smör.
Jag hällde över krämen i en skål och täckte med plastfolié. Den fick sen kallna och vila i kylen ett par timmar.

I hallon-såsen använde jag egna handplockade frusna skogshallon ca 150g och  2 msk florsocker och 1 tsk vaniljsocker som jag hastigt kokade upp. Jag hällde "såsen" i en sil och använde sked för att pressa ut så mycket som möjligt av bären. Den hamnade sedan i kylen.

Till lakritsflarnen använde jag 50 gram smör, 0,5 dl socker, 2 tsk lakritspulver, 1 tsk vaniljsocker och 0,75 gram vetemjöl. Allt blandade jag till en "deg". Jag rullade små bollar och la dem på en bakplåtspappersklädd bakplåt och gräddade dem i 200 grader i 5 minuter.

Frosseri till sonen och mig
Hur hela desserten monterades ser ni på fotot. Det finns bara två ord att tillägga; Underbart gott!

Jag har kikat på andras recept med lakrits och ändrat lite här och där i beskrivningarna. Jag ville bland annat ha lite starkare lakrits smak och något mindre socker. Jag har lagt till och dragit ifrån. Jag brukar testa och testa och testa om igen tills smakerna är så som jag vill ha dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar