måndag 7 oktober 2013

Dikt vecka 41

 Veckans dikt hittade jag i en av böckerna som jag fyndade förra veckan.
Boken heter "Dödergök" och är skriven av Katarina Wennstam.
Författarinnan av dikten har jag inte hört talas om innan och har heller inte kunnat hittat någon fakta om henne. Dikten berörde och gav mig eftertänksamhet. Jag skrev av den och har den nu i plånboken, som en lite påminnelse om att livet är kort och att vara närvarande i nuet.

Hann du se
trädens lövsprickning
och fortsythiabuskens
förunderliga guldkaskad?
Hann du njuta 
av solens värme under
din sista promenad
och glädja dig över
att få möta den unga
våren en gång till?
Hann du berätta om
Vad du innerst inne
kände för de dina,
han du med det?
-Hanna Sijaric
 

2 kommentarer:

  1. Mycket fin dikt med några få, men tänkvärda ord om vad som är viktigt här i livet...
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tofflan! Så sant som det är sagt. Ibland hittar man dikter som säger så mycket och går direkt in i hjärtat.
      Kram

      Radera