fredag 18 januari 2013

Dessert

Det som är lite tokigt med att testa olika maträtter och desserter är att man smakar hela tiden och när rätten är färdig är man inte speciellt hungrig.
 Så blev det nu ikväll då jag bestämde mig för att göra chokladfondant. Jag har inte tidigare gett mig in på dessa små godsaker. Jag vet inte riktigt varför denna dessert aldrig har infunnit sig på mitt bord. Nu har jag ändå gjort dessa små godsaker. Det var inte svårt att göra smeten men att avväga hur länge de skulle stå i ugnen var värre. Efter tre försök fick jag till det någorlunda i alla fall. Här är resultatet på foto:

Min chokladfondant 





 Fotot gör inte rättvisa till hur gott det blev. Så här gjorde jag:

200 gram blockchoklad
200 gram smör
4 st ägg
2 dl socker
1 dl kakao
1 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 220 grader.
Vispa ägg och socker poröst.
Sikta ner vetemjöl och kakao i ägg- och socker smeten.
Smält smör och blanda i blockchokladen tills allt smält samman.
Rör försiktigt ner det smälta smöret och chokladen i smeten.
Smörja några portionsformar med smör eller margarin och häll i smeten.
Grädda i ugnen ca 7-15 minuter

Fondanten ska ha ett krispigt "skal" och vara smetig innuti.

Jag serverade fondanten med vispad grädde med vaniljsocker och limesaft. Jag dekorerade allihopa med riven choklad och limeskal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar